Lijkt jou het leuk om bij Van Westenbrugge te werken? Neem contact op.

De dag van Edwin

Vandaag begint de dag wat eerder dan normaal. In de agenda staat een afspraak bij een klant in de regio Rotterdam, dus rij ik vanuit huis daar direct heen. De klant heeft vragen over de besturing van zijn zonwering en de cv-installateur wenst ook wat samenwerking. Het werk begint normaal gesproken om 08:00 uur en rond die tijd stap ik dan ook binnen bij de klant.

Edwin van den Berg, KNX-programmeur bij Van Westenbrugge

Zonwering 

Deze klant heeft een wat groter KNX-systeem en met onze vaste contactpersoon bespreek ik eerst de meest dringende zaken. Het is hem opgevallen dat de zonwering in het kantoor soms verkeerd reageert: het gaat onbedoeld omhoog en omlaag. Met mijn laptop zoek ik een plekje in de kantine en bekijk de programmering en logbestanden van het KNX-systeem.

Ondertussen komt een van de werknemers voorbij en ik vraag hem naar de wijzigingen die ik eerder in het systeem heb geprogrammeerd. Dat gaat inmiddels goed! Tussendoor komt er nog een e-mail binnen van een andere klant, die geen verbinding meer heeft met zijn domotica-app. De oplossing lijkt duidelijk, dus stuur ik hem even kort een reactie.

Foutje

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het probleem van de zonwering is ontstaan vanuit de afstellingen van het weerstation. Mijn bevindingen koppel ik terug aan de klant en ondertussen test ik de zonwering in zijn kantoor om te zien of de overige sturingen wel werken. Die gaan gelukkig goed, maar de klant geeft aan dat de zonweringen elders in het gebouw niet goed functioneren. Ik ga naar de betreffende ruimte en zie dat de handmatige sturing goed werkt, maar dat er in de logische besturing vanuit ons systeem een foutje zit. Ik corrigeer het en upload de wijzigingen in het systeem en het weerstation. Ook weer opgelost!

Glazenwasser

Ik heb telefonisch overleg met de cv-installateur over het aansturen van het verwarmingssysteem. Er gaat nog iets niet helemaal naar wens in de commando’s die van ons systeem worden verzonden naar het zijne. We spreken af dat ik enkele correcties maak en dat we later in de week contact hebben om het verder te testen. De klant geeft aan dat de glazenwasser toevallig bezig is en de zonwering even wil blokkeren. In de programmering zie ik dat er wel een centrale besturing voor is, maar nog geen knopje in de app. Ik stuur de glazenwasserstand aan en zo is de klant voor nu even geholpen.

Lunchpauze 

Het is inmiddels 11:30 uur en met de klant spreek ik af dat ik op kantoor de nodig aandachtspunten ga uitwerken. Vlak voor de lunchpauze ben ik terug in Poeldijk. De klant die vanmorgen niet kon inloggen in zijn app heeft een nieuw bericht gestuurd. Het is nog niet gelukt, dus kijk ik het nog een keer na en stuur hem een nieuwe reactie. Inmiddels is het 12:30 uur geweest en is het lunchpauze. Na een korte wandeling en een lunch in de kantine ga ik in de middag verder met het systeem van de klant uit Rotterdam. Er moet in de app nog besturing worden toegevoegd voor de glazenwasserblokkering. Ook wil de klant graag een extra grafiek zien van de temperatuur in de bedrijfshal. Vanaf kantoor voer ik de wijzigen door in de programmering van de app.

Bakkie

Rond 15:00 uur doen we tussendoor even een bakkie. Met collega’s ontstaat er een gesprek over wat interne ontwikkelingen. Altijd handig om van elkaar te horen welke wijzigingen er aan zitten te komen. Na deze korte onderbreking ga ik verder met de wensen van de cv-installateur. Omdat het systeem van de klant zo groot is, zoek ik nog een paar dingetjes uit over de huidige besturing. Maar tegen de tijd dat alles duidelijk is, zie ik op de klok dat het bijna 16:30 uur is. Tijd om af te ronden. 

De dag was weer productief, ik heb veel gedaan en de tijd ging snel. Uiteindelijk is er nog een aandachtspuntje over voor de cv-installateur, maar gelukkig is daar morgenochtend nog even tijd voor.