“Zoveel mogelijkheden voor het ontwerpen van tasters”
Het lijkt misschien het sluitstuk van een domotica-opdracht: het kiezen en labelen van de tasters (de schakelpanelen). Maar Marina van Gaalen vertelt dat het goed is om het onderwerp tijdig op de agenda te zetten. “Er is op dat vlak zoveel te kiezen in kleur, materiaal en stijl. En een passend ontwerp van de tasters is soms echt de finishing touch in een project. Dan is het fijn als de opdrachtgever daar even rustig over kan nadenken.”
Marina is bij Van Westenbrugge verantwoordelijk voor het vormgeven van de tasters. Ze legt uit dat zij – op basis van het programmeerwerk – met de designconfigurator van de desbetreffende fabrikant een voorstel maakt. “Is de klant daar tevreden over, dan ga ik de tasterafdekkingen bestellen en worden ze gegraveerd. En vervolgens zorgen wij of de installateur voor het aanbrengen van de tasters.”
Slimme keuzes
Marina heeft inmiddels veel ervaring met de vormgeving en kan opdrachtgevers prima adviseren. Ze vertelt dat het niet alleen om kleur- en materiaalkeuze gaat, maar ook om benaming en/of symbooltjes. “Soms is een symbool alleen niet voldoende. Bijvoorbeeld omdat je in de keuken een taster hebt voor de verlichting daar, maar ook voor de verlichting in de hal. Dan volstaat het symbool van een lampje dus niet en moet je voor tekst kiezen of er tekst aan toevoegen. En je begrijpt dat die tekst ook nog eens kort en krachtig moet zijn. Je hebt op een taster geen ruimte voor zoiets als ‘spotjes boven spiegel in de gang’. Het is dus een kwestie van slimme keuzes maken.”
Voorzien van logo
De mogelijkheden voor het ontwerpen van schakelpanelen zijn groot. De tasters zijn er in verschillende kleuren en materialen en voor het graveren kun je kiezen uit allerlei symbooltjes. Marina: “Ook het lettertype kun je zelf kiezen, maar meestal gebruiken wij een neutraal type, zoals Arial. Het is vooral belangrijk dat het in één oogopslag duidelijk is en daar past geen krullerige letter bij.” Ze voegt eraan toe dat het ook mogelijk is om de tasters te voorzien van een logo. Vooral voor de zakelijke markt is dat een interessante optie. “Maar vindt een particuliere klant het leuk om bijvoorbeeld een familiewapen te gebruiken, dan kan dat natuurlijk ook.”
Demokoffer
Marina heeft een koffer beschikbaar met demo’s in allerlei uitvoeringen waarmee zij opdrachtgevers kan laten zien wat er allemaal mogelijk is. Ze vertelt dat ze – gewapend met deze demokoffer – regelmatig op ‘huisbezoek’ gaat. “Het werkt toch beter als mensen de materialen en kleuren in het echt zien. Met foto’s via de mail krijg je dat veel minder goed in beeld. Een fraaie uitvoering van de schakelpanelen kan echt bijdragen aan de luxe uitstraling van een pand en zelfs een eyecatcher worden. Het is zonde als je die mogelijkheden onvoldoende benut.”