Sebastian Paul van HomeCockpit:
“Wij integreren software van verschillende leveranciers in één bedieningspaneel”
Zo’n vijftien jaar geleden kwam Frans van Westenbrugge voor het eerst in aanraking met het Duitse bedrijf HomeCockpit. Dit kleine familiebedrijf is gespecialiseerd in hard- en software voor domotica. Die eerste kennismaking mondde uit in een langlopende samenwerking waar beide partijen zeer tevreden over zijn. En dus is het tijd om eens nader kennis te maken met HomeCockpit. Het woord is aan Sebastian Paul.
Kun je iets vertellen over HomeCockpit?
“Bij HomeCockpit maken wij hoogwaardige hard- en software voor slimme woningbesturing en woningautomatisering. In 2007 maakten we onze eerste prototypes en sinds dat prille begin zijn we continu bezig om het concept, de kwaliteit en de prestaties verder te verbeteren. Wij bieden slimme oplossingen om woningautomatiseringssoftware van verschillende bedrijven naadloos te integreren in onze touchpanels.”
Hoe onderscheidt het bedrijf zich van de concurrentie?
“Op de eerste plaats zijn wij een relatief klein bedrijf. Dat zie je terug in onze korte lijnen: we kunnen snel handelen en snel beslissen. Verder zijn we erg klantgericht en zijn betrouwbaarheid en klanttevredenheid enorm belangrijk voor ons. Wat ons ook bijzonder maakt, is dat wij zowel hardware als software leveren. Daardoor kunnen we garanderen dat al onze producten perfect samenwerken. Klanten waarderen de eenvoudige integratie en ons plug-en-play-principe zorgt bij installateurs voor veel tijdsbesparing.”
Aan welke eisen moet volgens jou een touchpanel voldoen?
“Betrouwbaarheid staat wat mij betreft op één. Daarom gebruiken wij alleen hoogwaardige componenten en testen we onze producten altijd uitvoerig. Verder vinden wij het belangrijk dat je verschillende onderdelen van verschillende merken kunt combineren. De markt voor domotica groeit immers nog steeds en er komen steeds weer nieuwe merken en functionaliteiten bij. Wanneer de installateur of eindgebruiker combinaties van software wil maken, is dat voor ons geen probleem. Tot slot gaat het ook om de gebruikerservaring en om de uitstraling van de bedieningsunits. Wij willen eigenlijk dat onze touchpanels nauwelijks opvallen in de huizen van onze klanten. Daarom kiezen wij voor strakke frames en een over het algemeen minimalistische uitstraling.”
Welke nieuwe ontwikkelingen zijn er bij HomeCockpit?
“Wij verbeteren onze producten continu. Zo hebben we in januari van dit jaar ons hele assortiment touchpanels voorzien van nog snellere verwerkingsunits. We houden ook trends in de gaten als de vraag naar grotere schermformaten, hogere resoluties en dunnere frames; ons nieuwe 13,3″ touchpanel speelt daar bijvoorbeeld op in. Onze softwareproducten zijn ook voortdurend in ontwikkeling om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren en om de integratie met nieuwe externe componenten te verbeteren. We zitten hier eigenlijk nooit stil.”